"Het zal wel weer een zebra zijn..."

17 juli 2014 - Okaukuejo, Namibië

Zoals gezegd stonden we vandaag om 5.30u op om misschien wat katachtigen te spotten, want de meeste leven enkel 's nachts. Al snel zagen we terug dezelfde dieren als gisteren en na een kwartier zagen we in de verte iets op de weg staan. "Het zal wel weer een zebra zijn" ... "Het staat wel hoog op zijn poten hé" ... "Dat is geen zebra hoor" ... "HET ZIJN LEEUWEN!!!" Voor we het wisten stonden we tussen 7 leeuwen. De leeuwen hadden niet veel oog voor de auto, maar passeerden er wel op één meter van. Er waren ook enkele welpjes bij en zij waren de hele tijd aan het spelen. Ze verstopten zich voor elkaar, sprongen op elkaar,... We bleven ze nog een hele tijd in de gaten houden, maar uiteindelijk gingen ze verder en verder weg.

We gingen verder en stopten even op de Etosha pan. Een eindeloze vlakte waar je tot aan de horizon niets ziet. We namen er wat foto's en daarna schuimden we de ene waterhole na de andere af. Tussen de waterholes zijn er grote verschillen. De één staat volledig leeg, terwijl er aan de andere honderden dieren staan. Zo was het ook vandaag.

Kort voor de middagpauze stopten we nog even aan de gemsbokvlakte en aan Olifantenbad. Helaas, maar ook wel gelukkig (na ons voorval gisteren) kwamen we bijna geen olifanten tegen (slechts 2). We zagen wel honderden zebra's. Één van hen sukkelde door het gestamp van de anderen in de waterhole, maar hij raakte er gemakkelijk uit. Net als gisteren aten we onze lunch op de camping.

Na de middagpauze vertrokken we richting Dolomiti. Het meest westelijke deel van Etosha. Onderweg genoten we van het sprookieswoud, enkele zeldzame bomen die lijken op de bomen die spreken in de oude Walt Disney filmpjes. Audrey spotte ook een schattige eekhoorn (leek op een stokstaartje) en ik probeerde tevergeefs foto's te trekken van de typische sprong van de springbokjes.

Zonder veel nieuwe dieren te zien, keerden we terug richting de camping. Plots zagen we precies een klein olifantje alleen op de weg lopen. Toen we dichter kwamen bleek dit echter het achterste van een neushoorn te zijn. Voorzichtig volgden we zijn spoor en enkele minuten later passeerden we hem op 2 meter. Nu hadden we écht wel alles gezien, behalve se uiterst zeldzame luipaarden.

's Avonds aten we van het buffet in het restaurant en we sloten onze dag af bij de waterhole van de camping, waar we nog een kudde van vijftien olifanten zagen en een vijftal neushoorns. Momenteel liggen we in onze daktent op enkele meters van de omheining van het kamp. We horen af en toe het gebrul van een neushoorn en het gelach van een hyena. Hopelijk komen deze dieren niet te dicht :-) Morgen verlaten we Etosha en maken we een laatste stop bij de Africat Foundation, een organisatie die cheetahs en luipaarden beschermt.

1. Chrysanthe De Pauw:
    19 juli 2014
    Prachtige belevenissen...geheel op jullie maat! Voelen soms echt de spanning en het avontuur...brr! Vele groetjes en HEEL benieuwd naar de unieke foto's!