Apartheid in Windhoek

19 juli 2015 - Windhoek, Namibië

Vandaag moesten we opnieuw de grens over. In tegenstelling tot de vorige keer, verliep dit heel vlot. We kregen bijvoorbeeld een ticketje om met de auto één van de poorten door te mogen, maar daar stond er helemaal niemand. Dan maar doorrijden.

Rond de middag waren we terug op de plaats waar we drie weken geleden onze reis startten, namelijk in Windhoek. Tijdens de lunch belden we nog snel even naar een organisatie om een rondleiding te krijgen in één van de sloppenwijken van Windhoek, Katutura. Een uur later werden we al opgepikt door een chauffeur en een vriendelijke jongedame. Ze zijn alletwee opgegroeid in de sloppenwijk en wonen er nog altijd.

Na een korte uitleg over het ontstaan van Katutura, bezochten we een oud kerkhof: daar lagen er verschillende mensen die om het leven gekomen zijn tijdens één van de vele betogingen door de zwarte bevolking. Daarna gingen we naar Katutura zelf. Ieder huis begint nog met een letter die weergeeft tot welke bevolkingsgroep de inwoners behoorden. H staat bijvoorbeeld voor Herrero, D staat voor Damara,… We waren nog geen vijf seconden uit de auto, of er was al een man die met ons op de foto wou. Eerst waren we hier wat weigerachtig over (we dachten dat hij er geld voor wou), maar het werd al snel duidelijk dat hij gewoon graag op foto’s stond :-)

Bij het bezoeken van de markt viel het ons onmiddellijk op dat het er enorm druk was: meer dan 60% van de mensen uit Windhoek wonen in Katutura. We konden er ondermeer vlees, schoenen, snoepjes, mopanerupsen,… kopen. Wat ons ook opviel is dat ze zelden iets weggooien: het valt altijd wel te herstellen of je kan er tenminste nog bruikbare dingen uit halen. Schoenen worden bijvoorbeeld gemaakt uit versleten autobanden. Nog wat later gingen we naar Penduka. Dit is een project waarbij vrouwen leren om iets te maken. Wat ze maken, kan je op het einde kopen in de shop. De rondleiding sloten we af met een lekker pintje in één van de vele bars.

Onze dag beëindigden we net zoals vorig jaar in Joe’s beerhouse. Dit is een gezellig restaurant aan de rand van Windhoek. Hoewel ze gespecialiseerd zijn in lekkere biefstukken, namen we alletwee een pasta. We hebben al genoeg biefstuk of iets soortgelijks gegeten :-) Morgen beëindigen we onze reis nog met een gamedrive in Erindi: een park met wilde dieren op zo’n 160km van Windhoek. Misschien zien we hier wel het laatste dier op ons verlanglijstje: het luipaard…

1. Lien Blomme:
    19 juli 2015
    Wow en ik die dacht dat je al op de terugreis was! Super! Joehoe! Een reactie gezet VOOR mama! :-)
  2. Chrysanthe De Pauw:
    20 juli 2015
    Hello Hellooooo... you!!!Amaai ... een reisje met allemaal ups ups...ups...richting "HEAVEN"! ( jammer van die zware voet Thomas
    maar jullie waren er al )
    TIP: breng die " handigheid " mee en start een winkel van sandalen gemaakt van versleten autobanden. Ben alvast jullie eerste klant!
    Schitterend toch he!
    Met rugzakjes vol mooie en NOOIT te vergeten herinneringen zullen we jullie terug zien!
  3. Martijn:
    22 juli 2015
    Magnifiek opnieuw. Met heel veel heimwee zitten meelezen en herinneringen van vorig jaar zitten ophalen... :-)