Korting bij de politie

18 juli 2015 - Ghanzi, Botswana

Vandaag stond er een korte autorit van 270km op het programma. De rit verliep vlot, maar na zo’n 100km werden we opnieuw door de politie aan de kant gezet. Weeral die papieren tonen, dachten we. De ene politieagent vroeg me echter of ik wou weten hoe snel ik reed. Al snel hadden we door dat dit niet zomaar een controle was, maar een snelheidscontrole. Met hangende pootjes ging ik naar de politieagent die me vertelde dat ik te snel reed. Na enkele notities zei de agent me dat het 880 pula ging kosten. Dit komt neer op zo’n 75 euro. Ik nam alvast mijn portefeuille uit mijn broekzak, maar toen wist hij me te zeggen dat we korting konden krijgen. In plaats van 880 pula moesten we slechts 400 pula betalen. De reden hiervoor weten we nog altijd niet, maar we deden er niet moeilijk om :-) De rest van de rit hielden we ons braafjes aan de toegelaten snelheid.

Eens aangekomen in Ghanzi werd het ons snel duidelijk dat er hier niet veel te beleven valt. Ghanzi is een klein stadje met enkele huizen, een supermarkt en een tankstation. Ook ons hotel kon ons niet echt helpen: ze konden ons geen activiteiten aanbieden, maar gelukkig hadden ze wel een zwembad. Dan maar een rustig namiddagje aan het zwembad liggen, dachten we. Er was echter nog een probleem: aan het zwembad stonden geen stoelen of ligzetels. Het enige wat we konden doen was een duik nemen in het water, maar daarvoor was het water eigenlijk veel te koud. Na wat klagen en zagen tegen elkaar, besloten we dan maar om een spel te spelen in onze kamer.

Rond 17.00u hoorden we een aantal stemmen voor onze deur. We namen een kijkje en er stonden twee mensen voor een vuurtje. Ze vertelden ons dat ze gingen braaien (= barbecueën) en dat we zonder probleem konden aanschuiven. We besloten om op dit voorstel in te gaan en onmiddellijk belde hij drie andere mannen op om wat extra vlees mee te brengen. Een kwartier later kwamen er effectief drie mannen toe met een hele stapel vlees.

Na een langgerekte aperitief konden we eindelijk eten. Eén van de mannen, een Zuid-Afrikaan, stond in voor de barbecue en wat hij serveerde was écht lekker. We aten samen allemaal een enorm groot stuk T-bone uit een plastiek bakje. Daarna kregen we ook nog braadworsten, biefstukken,… Op het einde van de avond kregen we zelfs nog een uitnodiging om ooit nog eens terug te komen en Botswana te verkennen met één van hen.

Uiteindelijk kwam er na de saaiste dag van onze reis toch nog een verrassend leuke avond. Morgen gaan we terug naar Windhoek en hopen daar een township te kunnen bezoeken.