Op stap met de bosjesmannen

4 juli 2015 - Namib-Naukluft National Park, Namibië

Dag 3. Zoals altijd liet ik het speciale gedeelte van het ontbijt naast me liggen en koos ik voor de lokale delicatesse: een boterham met nutella. Om het niet te genant té maken voor de mensen van de lodge nam ik ook nog een appel mee. Zo had hun uitgebreid ontbijfbuffet toch een beetje zin :-)

Voor het eerst gedurende onze twee vakanties in Namibië, gingen we in aanraking komen met een lokale stam. Om 8.00u pikten een vijftal bosjesmannen ons op. Wat ze deden was écht interessant: in één uur tijd toonden ze ons hoe hun stam kon overleven in het woestijngebied: zo spaarden ze bijvoorbeeld water in grote struisvogeleieren, legden ze vallen om dieren te vangen en zagen ze welke zaden ze aten om een betere stoelgang te krijgen. Audrey luisterde aandachtig. Op het einde van de rondleiding was er nog een grappig/gênant moment toen we elkaars leeftijd moesten raden.

Na de rondleiding was het tijd om te vertrekken. Er stond ons een lange rit te wachten richting Sossusvlei, de typische oranje duinen van Namibië. Onderweg kwamen we amper mensen tegen, maar wanneer dit zo was, viel er altijd wel iets te beleven: de ene had een klapband, de andere vroeg wat water, nog een andere persoon vroeg een lift naar een stad,… Voorlopig voelden we ons nog wat te onwennig om hier telkens op in te gaan. Onderweg kwamen we ook een dode oryx tegen: hij was vernesteld geraakt in de omheining langs de autoweg. Waarschijnlijk redt deze omheinig vele dierenlevens, maar voor deze Oryx was het blijkbaar fataal.

Na een zestal uur rijden waren we eindelijk bij de lodge. Het gebruikelijke koude washandje en het zelfgemaakt drankje stond alweer klaar. Na een korte uitleg kregen we onze lodge te zien. Opnieuw veel te luxueus voor ons, maar niet veel later genoten we toch van ons dubbel bad in open lucht :-) Ook het avondmaal was vanavond terug inbegrepen: een voorgerecht (jaja, zelfs ik lustte het), de hoofdmaaltijd (oryx, mmm) en een stukje kaastaart als dessert.

Nog één leuk detail: terwijl we hier in ons bed liggen, ben ik al 3x opgestaan omdat we buiten een hyena horen. Jammergenoeg kregen we hem niet te zien. Het is wel fantastisch om dit te horen vanuit je lodge, maar ondanks de grote charme, ben ik toch blij dat we hier niet kamperen :-)

1. Heidi Dekien:
    5 juli 2015
    Waw!! Zalig!! & spannend! Audrey, breng maar zo'n plantje mee voor die stoelgang , kan altijd eens van pas komen! Blij dat je zo goed oplette, voorbeeldleerlinge, he!
  2. Heidi Dekien:
    5 juli 2015