Overzicht campsites

20 juli 2014 - Torhout, België

Dag 1: Lapa Lange Game Lodge *****

Bevindingen: Naast Okonjima is dit voor ons dé camping van Namibië. We werden ontvangen door twee heel vriendelijke jonge mensen.  In de avond deden we een game drive waar we twee witte neushoorns, kudu’s, oryxen, giraffen,… zagen. Op het einde van de rit kregen we ook nog een drankje aangeboden bij zonsondergang. De campingplaats was redelijk basic, maar alles wat we nodig hadden was aanwezig. We kochten er ook een boekje met vaak voorkomende dieren in Namibië. Het grote pluspunt van deze camping is het feit dat je als kampeerder mee kan genieten van de luxe van de lodges.

Stromend water: aanwezig
Sanitair: meerdere propere douches en toiletblokken aanwezig.
Vooraf gereserveerd: ja
Wifi: vlotte verbinding aan de receptie

Dag 2: Quiver Tree Forest **+

Bevindingen: De camping nabij het quiver tree forest was eenvoudig: een lampje, een tafel, een kraantje en een stopcontact. Helaas hadden we hier een slechte nacht omdat er veel wind was. Hier kan je enkel kamperen, vermoed ik, waardoor er weinig mogelijkheden zijn om ’s avonds iets te eten. Een aan te raden gratis activiteit is het voederen van een vijftal cheetahs. Je kan ook binnen de kooi om ze te aaien, maar dit leek ons net iets te gevaarlijk.

Stromend water: aanwezig
Sanitair: verschillende toiletblokken aanwezig. Niet altijd warm water.

Dag 3 & 4: Canon Road House ****

Bevindingen: Het Canyon Road House is opnieuw een camping waar ze veel zaken aanbieden: wij maakten gebruik van de bar, het winkeltje met uitgebreide bibliotheek (we kochten er het boekje: suidafrikaanse soogdieregids), hun uitgestippelde route: Wildebees Route (aanrader!), het zwembad,… We konden ook live kijken naar het WK (België-V.S.) De campingplaats zelf was ook aan te raden: veel ruimte, opnieuw gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen (wel héél veel toiletten en douches aanwezig),… Toen we gingen slapen hoorden we gegrom buiten onze tent, helaas weten we nog altijd niet welk dier dit kon zijn.

Elektriciteit: ja
Stromend water: ja
Sanitair: gemeenschappelijke blokken, héél veel douches en toiletten
Braai: ja
Vooraf gereserveerd: nee, maar het was wel de laatste campingplaats
Wifi: trage verbinding (bijna onmogelijk om site te bezoeken)

Dag 5: Luderitz (huisje) ***

Bevindingen: de camping van NWR leek ons iets te vochtig en daarom raadde de werkgever van NWR een bungalow aan. Het huisje had uitzicht op de oceaan, maar verder was het uitzicht ontgoochelend: aan de ene kant zag je de haven (waar ze ’s nachts ook werkten) aan de andere kant de oceaan, maar met veel puinafval voor het huis. Vanbinnen was het huisje heel basic: twee bedden in de woonkamer en twee hele kleine kamers met elk een stapelbed. De keuken was uitgerust met een elektrisch vuurtje, microgolf, waterkoker, maar er was slechts 1 stopcontact aanwezig. De ramen konden ook niet volledig sluiten, maar veilig was het wel door de tralies.

Elektriciteit: 1 stopcontact
Stromend water: aanwezig
Sanitair: 1 douche en toilet (proper)
Braai: niet aanwezig, wel 2 kookplaten

Dag 6: Luderitz (backpackers lodge) ***+

Bevindingen: de bungalow van vorige nacht was deze nacht verhuurd. Terwijl wij kolmanskop bezochten, zocht de verantwoordelijke van de NWR camping een onderkomen voor ons. Rond 12u belde hij ons, zoals afgesproken, op. Hij had een onderkomen gevonden in de Backpackers Lodge. We werden er ontvangen door een heel vriendelijke man met een interessante mening over Namibië. De herberg was net, maar verwacht heer geen overdreven luxe. We verbleven er voor 200N$ per nacht (voor een kamer van 6 personen). Je kon gebruik maken van de gemeenschappelijke douche en het toilet, er was een keukentje aanwezig met voldoende bestek en potten en pannen en we keken ook even naar de televisie in de zitkamer.

Sanitair: 1 douche en 1 toilet voor 4 kamers
Braai: niet aanwezig, wel een goed uitgeruste keuken
Wifi: aanwezig, vlotte verbinding

Dag 7: Sossus Oasis ***+

Bevindingen: Sossus Oasis is een échte aanrader als je naar de Sossusvlei wil gaan. Je kan er tanken, er is een klein winkeltje aanwezig met lekkere broodjes, de sanitaire voorzieningen waren één van de mooiste die we tegenkwamen in Namibië en de camping ligt op enkele meters van de poort om Sossusvlei binnen te rijden. Enig nadeel: je mag pas een uur later binnen dan de camping van NWR.

Elektriciteit: ja
Stromend water: ja
Sanitair: heel mooie, verzorgde gemeenschappelijke blok
Braai: aanwezig
Vooraf gereserveerd: een dag voordien gebeld: eerst was er geen plaats meer, maar na aandringen maakten ze een uitzondering. Raar, want we kregen een kampplaats toegewezen met elektriciteit, water,…
Wifi: nee (misschien wel aan het tankstation?)

Dag 8: Sesriem NWR ***

Bevindingen: we hebben niet écht een goed beeld kunnen vormen van deze camping: we kwamen toe als het donker was (na de sundowner op Elim Dune) en vertrokken voor zonsopgang naar duin 45. We bekeken wel naar het WK (Argentinië-België) in de bar toen we verbleven in camping Oasis. Dit was geen probleem. We aten er ook twee keer: 1x een mixed grill, de andere keer oryx met frietjes: een aanrader! We hadden wel wat problemen met onze jeep en daktenten: de campingplaats was redelijk klein en er stond een boom in het midden, waardoor het moeilijk was om een plaats te vinden waar we onze daktenten konden opzetten.

Elektriciteit: aanwezig (2 stopcontacten)
Sanitair: basic: een gemeenschappelijke blok
Vooraf gereserveerd: ja (lang vooraf - 6 maanden)

Dag 9, 10 & 11: Walvisbaai (Esplanade) ***+

Bevindingen: we verbleven voor 3 nachten in dit huisje en zijn hier tevreden over. We kregen eerst een ander huisje aangeboden, maar de koelkast en de diepvriezer stonk verschrikkelijk. We trokken onze stoute schoenen aan en vroegen om te wisselen. Dit ging zonder probleem. Het huis was netjes, had 2 slaapkamers, een keuken met 4 kookplaten, een zitruimte, propere badkamer en een toilet. Het park (er zijn 27 huisjes) wordt dag en nacht bewaakt.

Sanitair: netjes: 1 bad en 1 toilet per huisje
Braai: aanwezig, maar wij maakten enkel gebruik van de keuken

Dag 12 & 13: Spitzkoppe***+

Bevindingen: als we de website van spitzkoppe bekeken hadden we de indruk dat het een relatieve luxueuze camping ging zijn met veel uitgestippelde activiteiten. Het tegengestelde was echter waar: in Spitzkoppe is het alsof je in het wild kampeert: je ziet niemand om je heen, er is geen elektriciteit op de camping aanwezig, er is geen water aanwezig. Je krijg enkel een plaats om je jeep/tenten te zetten een plaats om je braai te maken en een overdekt toilet (=put zonder water). Ook de vele activiteiten op de website (wandelingen, klimplaatsen, sterrenkijken,…) waren er niet. Toch vind ik deze campingplaats een aanrader door de prachtige plaats waar je verblijft: overdag de prachtige granieten rotsen en ’s nachts de duizenden sterren. We planden wel een activiteit met Lazarus, die ons meer informatie gaf over de rotsen, over de planten en over de dieren die er leefden. We kregen ook rotsschilderijen te zien van 2000 tot 6000 jaar oud.

Elektriciteit: nee
Stromend water: nee
Sanitair: enkel een droog toilet
Braai: geen rooster, enkel een plaats

Dag 14 & 15: Hoada campsite ****

Bevindingen: deze camping is ook één van onze aanraders. Je zit midden in de natuur en tegelijk kan je genieten van enkele prachtige voorzieningen. Zo is er voor iedere camping een douche met donkey, een proper toilet en een braaiplaats. Je kan er ook genieten van een drankje in de bar met een prachtig uitzicht, of je kan afkoelen in het (kleine) buitenzwembad. We deden ook één van de activiteiten: elephant-tracking. Ondanks de dure prijs (73 euro pp) is dit een echte aanraders. Twee heel ervaren en vriendelijke gidsen gaan op zoek naar de woestijnolifanten. Via voetsporen, afgekraakte takjes en uitwerpselen vonden ze deze prachtige dieren.

Elektriciteit: niet aanwezig
Sanitair: proper, 1 toilet en 1 douche met donkey per campsite
Braai: mooie plaats om te braaien, hout kan aangekocht worden, rooster is aanwezig
Vooraf gereserveerd: de dag voordien gebeld
Wifi: nee (wel bij de grootberg lodge)

Dag 16: Onguma ****+

Bevindingen: dit is één van de meest luxueuze campings die we deden. Je kan gebruik maken van de lodgevoorzieningen, terwijl je er toch goedkoop kan verblijven op de campsite. De voorzieningen bestaan uit een zwembad, een uitkijkpunt op een waterhole, het restaurant, de bar, wifi,… De camping zelf was ook in orde: je hebt een eigen toilet en douche, elektriciteit en een staanplaats voor de tent/jeep. We hadden wel wat moeite om onze jeep met daktenten dichtbij het stopcontact te plaatsen (voor de koelkast in de jeep) door de dichte begroeiing. Na veel manoeuvreren is dit toch gelukt.

Sanitair: 1 douche en 1 toilet per campsite
Braai: aanwezig, maar niet gebruikt
Wifi: vlotte verbinding aan de receptie

Dag 17:  Namutoni ***+

Bevindingen: Een typische NWR-camping. Veel volk, weinig plaats, openbare toiletten en douches (het mogen er een pak meer zijn), maar verder wel voldoende voorzieningen. We deden een nachtdrive en waren hier behoorlijk tevreden over. We zagen verschillende neushoorns, olifanten, een zestal leeuwen waarvan 4 welpjes, 2 hyena’s,… Helaas stonden we ook lang aan bepaalde waterholes waar niets te beleven viel. We passeerden ’s avonds aan het restaurant en dat zag er erg gezellig uit. Een aarader tov Halali en Okaukuejo.

Braai: braaiplaats aanwezig.
Vooraf gereserveerd: ja 6 maanden op voorhand

Dag 18: Halali ***

Bevindingen: Een typische NWR-camping. Veel volk, weinig plaats, openbare toiletten en douches (het mogen er een pak meer zijn), maar verder wel voldoende voorzieningen. We kochten vlees in het winkeltje en dat is écht geen aanrader: het was enkel vet en been. ’s Avonds namen we een kijkje bij de waterhole en zagen twee neushoorns. De waterhole was mooi, maar jammer dat je niet veel kon zien door de dichte begroeiing. Dit was in Okaukuejo anders.

Braai: braaiplaats aanwezig.
Vooraf gereserveerd: ja: 6 maanden op voorhand

Dag 19: Okaukuejo ***

Bevindingen: Een typische NWR-camping. Veel volk, weinig plaats, openbare toiletten en douches (het mogen er een pak meer zijn), maar verder wel voldoende voorzieningen. Het hek rondom Okaukuejo mogen ze ook wel eens vernieuwen. Binnen het kamp zie je af en toe jackhalzen die vuilnisbakken plunderden, maar dat heeft ook wel zijn charme. ’s Avonds aten we in het restaurant: vriendelijke ober, lekker eten, maar wel een buffet (je kan niet kiezen van de kaart).

Braai: braaiplaats aanwezig
Vooraf gereserveerd: ja 6 maanden op voorhand

Dag 20: Okonjima *****

Bevindingen: Naast Lapa Lange Game Lodge is dit voor ons dé camping van Namibië. Je kan gebruik maken van de lodgevoorzieningen, terwijl je er toch goedkoop kan verblijven op de campsite. De voorzieningen bestaan uit een zwembad, een prachtig souvenierwinkeltje, een luxueuze bar (plain camp),… Op de ruime camping is een mooi afdakje aanwezig met een afwasbak, een braaiplaats (met gratis brandhout), een eigen toilet en een eigen ruime douche. Alles is er héél proper en netjes. ’s Avonds aten we in het bush camp, op een drietal kilometers van onze campingplaats. Dit was héél gezellig: eerst zit je samen met alle gasten rond een kampvuur, daarna ga je samen naar de eetplaats waar je een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert krijgt. Het restaurant is dus een échte aanrader, alhoewel dit volgens mij niet gebruikelijk is voor mensen die er kamperen.

Elektriciteit: aanwezig (3 stopcontacten)
Stromend water: aanwezig
Sanitair: eigen toilet en douche (heel netjes)
Braai: gratis brandhout en braaiplaats aanwezig
Vooraf gereserveerd: ja
Wifi: enkel aan de receptie

Dag 21: Air Namibia :-)

Bevindingen: Air Namibia is een prima luchtvaartmaatschappij. We vertrokken 2x stipt op tijd en alles verliep vlot: bagage werd perfect afgeleverd,  weinig turbulentie, vlotte opstijging en landing, vriendelijke stewardessen,… Klein detail: de aansluiting van de koptelefoon paste niet goed op het scherm, waardoor je heel vaak geen geluid had bij het kijken van een film. De steward zei dat ze nieuwe besteld hadden. Ook de maaltijden waren in orde: je kon kiezen tussen biefstuk en vis. Het ontbijt vonden wij persoonlijk niet zo lekker (warme eitjes en worst).