De eerste regen van het jaar

5 juli 2014 - Sesriem, Namibië

Vandaag stonden we vroeg op omdat we heel wat uren in onze jeep gingen spenderen. Van Luderitz naar Sesriem was het zo'n 7u rijden. Omdat de Belgen vanavond speelden, stonden we vroeg op zodat we de match zeker niet gingen missen. Toen we al onze spullen in de jeep staken, kreeg ik nog een tip van iemand die ook in onze jeugdherberg verbleef: "Neem zeker de D707,  iedereen zegt dat het de moeite is!"

Terwijl iedereen in Luderitz nog sliepen vertrokken we. Het weer was niet wat we gewoon waren in Namibië: veel mist en af en toe zelfs wat regen. Blijkbaar is het de eerste keer dat het hier regent in het voorbije jaar. Ee stad kreeg hierdoor weer een luguber kantje. Ook de weg naar Sossusvlei was nat en mistig. De D707 was mooi, maar veel verschil met andere wegen zagen we toch niet. Misschien kwam dit ook wel door het slechte weer.

Halfweg passeerden we de camping Betta. Tanken konden we hier niet, de diesel was op. We beslisten even een ommetje te maken en gingen naar Duwisib Castle. Een kasteel in the middle of nowhere. Een of ander rijke Duitse man had dit gebouwd voor zijn vrouw, maar alles samen hadden ze er maar een vijftal jaar in gewoond. Het kasteel zag er aan de buitenkant heel mooi uit. Je zag dat het goed onderhouden was. Hoe mooi het was aan de buitenkant, zo ontgoochelend was het aan de binnenkant. De wijnkelder, bijvoorbeeld, was een betonnen kelder zonder licht en het was volledig leeg. In tien minuten stonden we terug buiten. We zetten onze weg verder nazr Sossusvlei.

Het tweede stuk van de rit was veel mooier, beetje bij beetje kwam de blauwe hemel terug. Op een twintigtal kilometers van het einde nam onze vaste dierenspotter, Audrey, plots haar verrekijker. Ze had gelijk: een twintigtal zebra's stonden er te grazen. Ik en Tim gingen een stuk dichter zodat we leuke foto's konden nemen. Onderweg zagen we, zoals gewoonlijk, ook terug pringbokkies en oryxen.

Uiteindelijk installeerden we ons op onze camping (Oasis). Alweer een mooie camping met dit keer heel verzorgde en originele sanitaire complexen. Dan was het grote moment aangebroken: de Rode Duivels speelden hun match tegen Argentinië. Martijn had hier speciaal de camping voor opgebeld om er zeker van te zijn dat we konden kijken. Samen met een ! dertigtal ! Belgen volgden we de match. Veel details ga ik hier niet over geven, we waren teveel ontgoocheld :-) Na de match aten we in het restaurantje nog een avonmaal: we aten allemaal mixed grill.