Duinen beklimmen tot we erbij neervallen

6 juli 2014 - Sesriem, Namibië

Wat was de nacht koud geweest. Gelukkig waren we voorzien, we duffelden ons in met onze slaapzak en een dekentje erover. We stonden op het gemak op en namen een douche. De douche was maar anderhalve meter hoog en vanuit had je een prachtig zicht op de savanne. Vandaag stond een van mijn hoogtepunten van de reis op het programma: Sossusvlei en Deadvlei.

Rond 9.00u kochten we onze permit aan de gate en een klein uurtje kwamen we aan de eerste geote duin: duin 45, de duin is 45km van Sesriem gelegen. Met volle moed begonnen we de duin te beklimmen, maar al snel werd duidelijk dat dit geen lachertje ging worden. Vooral toen Tim er een wedstrijdje van maakte 'zo snel mogelijk op de top staan' sloeg mijn hartslag op hol. Uiteindelijk kwamen we toe op de top waar we een prachtig uitzicht hadden.

Na de gebruikelijke poseerfoto's ploften Tim en Martijn neer. Audrey en ik gingen nog een stapje verder. Onderweg zagen we verschillende grote mieren, maar ook dikke kevers een hagedisje die om beurt zijn pootjes in de lucht hief omdat het zand te warm had. Tegen de middag hadden we het gezien en zetten we onze dag verder richtig Deadvlei.

Deadvlei leg nog een dertigtal kilometers verder. De eerste 25km waten geen probleem: de weg was geasfalteerd. De laatste 5km waren voor ons onbegonnen werk: los zand en af en toe ook een steile helling. We besloten dus om in één van de vele taxi-jeeps te stappen. De jeep vlamde door de duinen en in geen tijd stonden we aan het begin van onze wandeling naar Deadvlei. Deadvlei lag nog een kilometer meer landinwaards. De cambinatie tussen de oude/dode bomen en de dorre ondegrond gaven het geheel een prachtige indruk. Na eenhondertal foto's keerden we terug naar de taxi die ons naar onze jeep voerde. Onderweg zagen we nog een oryx op de weg staan.

De laatste activiteit van de dag was zonsondergang bekijken op Elim Dune. Nog maar eens een duin, dit keer op 2km van onze camping. Vol goede moed, maar toch al met vermoeide benen, begonnen we de klim, maar na iedere top kwam er een hoger gelegen top. Na een klein uurtje klimmen bereikten we uiteindelijk de top. Daar genoten we van de prachtige zonsondergang. En snel werd het een pak kouder en keerden we terug naar onze auto en onze camping. Op de camping zagen we het niet meer zitten om nog eten te maken, dus beloten we om te gaan eten in het restaurant aan de lodge. Daar aten ik, Tim en Martijn oryx. Volgens velen een échte aanrader. Dit kunnen we vanaf nu ook bevestigen!

Na het eten bekeken we nog de foto's en klimden we vlug in onze daktent. Daar kropen we opnieuw vroeg in ons bed, want morgen staan we om 4.45u op om duin 45 te zien bij zonsopgang. De duin zou door de zon verdeeld moeten worden in een donker stuk en een meer oranje stuk. Benieuwd als ik dit mooi zal kunnen fotograferen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frank vanhecke:
    8 juli 2014
    opnieuw mee genieten met jullie avontuurlijke reis ver weg maar toch dichtbij
    vele groeten en tot het volgende verhaal
    we zien er al naar uit