Dag 9: van Romeinen naar Inca's

11 april 2010 - Cuenca, Ecuador

We voelden ons Romeinse keizers toen we opstonden. Toen we de luiken opendeden van onze kamer keken we uit op een prachtige patio. We namen (na een lange tijd) een warme doushe, al moesten we wel 10 minuten wachten op warm water. Daarna kregen we een jugo (fruitsap), een geklutst eitje en warme broodjes.

Het was de eerste dag sinds onze aankomst dat we niets gepland hadden. 's Ochtends zochten we een nieuw hotelletje, want het onze was net iets te duur voor twee nachten. Het eerste hotelletje was onmiddellijk een hele verbetering. Voor een mooie prijs kregen we een even verzorgd hotel. We boekten er onmiddellijk twee nachten.

Daarna gingen we onze vlucht naar Quito boeken. We hadden gehoord dat er een promotie was van LAN, maar om één of andere reden ging die niet door. Daarom besloten we dan maar om te reizen met de lokale vliegmaatschappij TAME, gekend voor zijn appelsapjes die je krijgt op de vlucht. Als ook dat in orde was konden we het centrum van Cuenca bezoeken.

We begonnen onze verkenning aan de hand van een reisgids, daarin stond een mooie wandeling omschreven met meer informatie over de gebouwen. Maar al snel liep het mis. We zagen een mooi kerkje en weken af van de route. We zijn dan maar verdergegaan op intuïtie. Wat ons opviel aan Cuenca was dat het een zeer verzorgde, westerse, veilig stad was.

We hadden die dag best wel geluk: juist op die dag vond het stadsfeest plaats. Dit is te vergelijken met carnaval zonder het gezuip en gebraak. In een grote stoet werden de verschillende culturen van Ecuador belicht. Toch kon het ons niet echt boeien. We maakten liever een wandeling langs de rivier die door het centrum liep. Op het einde van de wandeling was er een incaruïne, dat stond alvast in het boekje dat Audrey voorlas. Toen we daar echter toekwamen zagen we enkel 10 stenen die op elkaar gestapeld waren. Meer niet.

Ondertussen was mijn geheugenkaartje van mijn camera vol. We besloten dan maar om naar het shoppingcenter te gaan van de stad. Daar kocht ik een tweede geheugenkaartje.

's Avonds waren we uitgeput. Na een lekkere lasagna en een banana split gingen we naar ons hotelletje.