Dag 10: nog meer Inca's

12 april 2010 - Ingapirca, Ecuador

Die nacht bleek het hotel niet zo prachtig te zijn als verwacht. We sliepen naast de receptie en bijna de hele nacht door was er hierdoor licht in onze kamer. Om het uur hoorden we ook de bel. Tenslotte zat er ook een mug in de kamer waardoor onze nachtrust al helemaal in het water viel.

's Ochtends kregen we zoals gewoonlijk terug een ontbijt (met dit keer een prachtig zicht op de stad trouwens). De dagactiviteit bestond vandaag uit het bezoeken van Ingapirca, een oude ruïne van de Inca's. De weg er naartoe was echter verschrikkelijk: het duurde 2.30 uur eer we aangekomen waren en de weg bestond enkel uit bochten. Tot overmaat van ramp waren ze de weg opnieuw aan het aanleggen waardoor er heel veel "pitn en bultn" waren.

Ingapirca zelf was niet zo spectaculair. Natuurlijk is het indrukwekkend als je de historie kent, maar het kon me niet echt bekoren. Toch maakten we er het beste van door middel van een fotoshoot. Een mannetje had dit opgemerkt en nam ons mee naar een paadje door de rotsten. Je kon er een hele wandeling maken met telkens uitzicht op de ruïne. Helaas sprak hij enkel de lokale taal waardoor we enkel gebarentaal verstonden. Toen hij een dollar begon te tekenen op zijn hand besloten we maar om terug te keren. De man werd iets te opdringerig.

We namen opnieuw dezelfde route en werden onderweg geteisterd door een zware regenbui. Ik was echter aan het slapen. Toen ik wakker werd was er een grote natte plek op mijn trui. Het had binnengeregend in de bus. Jak, precies wat ik nodig had.

Rond 15 uur waren we terug in Cuenca. We besloten om nog een aantal musea te bezoeken: we begonnen met het mooie museum over Ecuador. Daar zagen we echte afgehakte hoofden. Ze waren echter bewerkt, waardoor ze slechts een vuist groot waren. Blijkbaar was dit een ritueel van het lokale volk. Daarna bezochten we het modern kunstmuseum, maar als we al een schilderij of een andere kunstvorm vonden, was het nog eens spuuglelijk ook. Geen positieve reacties dus.

Na een korte opfrisbeurt gingen we eten. We hadden een leuk restaurantje gevonden met de naam "Zoé". Je kan het al raden aan de naam, we hebben er heerlijk gegeten. Het was trouwens al lang geleden dat ik ribbetjes gegeten had. Opnieuw bestelde ik een ijsje. Met een goed gevulde maag was de dag compleet en konden we slapen. Slaapwel!