Boterhammen met Persil

11 juli 2014 - Spitzkoppe, Namibië

Vannacht hebben we allevier niet zo goed geslapen. Rond 23u is de wind opgekomen en dan word je de hele tijd wakker van het zeil die tegen de tent slaapt. Voor het eerst deze reis hebben we eens geen wekker gezet. Jammergenoeg zijn we al aangepast aan de natuur en waren we toch al rond 7u wakker. De wind waaide nog altijd hevig, waardoor onze borden, cornflakes en ons brood wegvloog. Over het brood heb ik trouwens nog een grappig verhaal: gisteren of eergisteren is ons waspoeder per ongeluk open gegaan. Er was een klein beetje waspoeder gemorst. Vandaag zaten we aan tafel te ontbijten tot Martijn plots zei dat zijn boterhammen echt niet lekker smaakten. Na enkele minuten ontdekten we dat de persil uitgelopen was op onze zak met boterhammen. We waren nog geen uur wakker en hadden alweer allemaal de slappe lach.

Zoals in al zei was het vandaag een relatieve rustdag. Pas om 15u hadden we iets gepland. In de ochtende maakten ik en Audrey een wandeling naar een viewpoint, terwijl Martijn en Tim genoten van een boekje in de zon. Omdat onze boterhammen niet meer lekker waren aten we eindelijk de pastazakjes op die we meegebracht hadden van thuis. Na het eten luierden we lekker verder. Tim en Audrey kropen in de schaduw omdat het veel te warm was, Martijn bleef volharden in de zon en ik deed een dutje in mijn hangmat. Voor we begonnen aan onze rondleiding rond Spitzkoppe, namen we allemaal nog een verkwikkende douche.

Onze gids had vandaag de grappige naam Lazarus. Gelukkig was dit zijn echte naam en niet zijn bijnaam. Lazarus vertelde ons meer over de geschiedenis, over de vegetatie en over de dieren op en rond de berg. Zo hebben we een heel giftige plant gezien die je onmiddellijk doodt, zelfs al kom je er maar gewoon aan. We zagen ook verschillende rotstekeningen van 2 000 tot 4 000 jaar oud. Op deze plaats worden ook veel (reclame)filmpjes gemaakt. Op dit moment maakten ze een reclamespot voor het transportbedrijf DHL en in 2006 werd de film 10 000 BC hier opgenomen. Om de film geloofwaardig te maken, plaatsten ze hier zebra's en springbokken. Deze dieren zitten hier nog altijd. Tijdens de tocht zagen we de vijf zebra's. Na twee uur zat onze tijd er op. We praatten nog wat over de armoede in het lokale dorp, maar Lazarus bleef hier liever oppervlakkig over.

Na de rondleieing plaatsten we onze voetjes onder tafel en genoten we van een lekkere braai in het restaurant. We vroegen nog om onze volgende camping op te bellen en te reserveren, maar we konden geen rechtstreeks contact opnemen met deze camping. De mevrouw van onze huidige camping kwam ons wel vertellen dat ze er iemand naartoe gestuurd heeft die er op 20km van woonde om de reservering voor ons in orde te maken. Benieuwd als dit morgen ok zal zijn, maar hoedanook is dit nogmaals een bewijs hoe vriendelijk en gastvrij de mensen hier voor ons zijn.

1. Frank vanhecke:
    13 juli 2014
    we blijven genieten van jullie belevenissen
    jullie zorgen voor de zon in het natte klamme belgie
    tot nader bericht
    vele groeten